Новите коли в Португалия са с най-ниски вреди емисии сред страните от ЕС

В КАТ-София в сряда беше регистриран първият в България електромобил серийно производство. Следващата седмица ключовете си ще получат първите трима купувачи на коли на ток у нас. Електромобилите свалят средното ниво на отделяните от автопарка вредни емисии в атмосферата. България обаче не е обхваната от проучването на JATO Dynamics

© Анелия Николова

В КАТ-София в сряда беше регистриран първият в България електромобил серийно производство. Следващата седмица ключовете си ще получат първите трима купувачи на коли на ток у нас. Електромобилите свалят средното ниво на отделяните от автопарка вредни емисии в атмосферата. България обаче не е обхваната от проучването на JATO Dynamics

Португалия е европейската страна с най-малко замърсяващи нови коли, сочи последният доклад на изследователската компания JATO Dynamics, цитиран от сайта "Аутомотив нюз". Според проучването на фирмата закупените през миналата година нови автомобили в страната са отделяли средно 127.4 грама въглероден диоксид на километър.


Заслугата за това е на факта, че в Португалия се купуват компактни автомобили с двигатели с малка мощност. В страната се работи сериозно и по разработването на инфраструктура, улесняваща навлизането на електромобилите, и вече има купени няколкостотин такива коли.


През 2009 година лидер по показателя "отделяни вредни емисии от купените нови коли" беше Франция, която сега е на втора позиция със 130.8 г/км. Новите автомобили в Дания изпускат средно 131.7 г/км въглероден диоксид, което отрежда на страната третото място.




В класацията следват Италия (132.8 г/км) и Ирландия (133.0 г/км). В обхванатите от проучването 21 държави най-много цапат новите коли в Швейцария (161.6 г/км), Швеция (152.3 г/км) и Германия (151.6 г/км). Обяснението е просто - в тези страни на почит са големите и мощни коли.


Средно продадените в страните от ЕС през миналата година нови автомобили отделят 140.9 г/км. За 2009 година този показател е бил 145.9 г/км.


Плановете на Европейската комисия са през 2015 година продаваните в Европа коли да отделят средно под 130 г/км въглероден диоксид.